Bye bye Uganda...(see you soon?)

14 april 2017 - Entebbe International Airport, Oeganda

Nog een kort blogje als afscheid! Zaterdagochtend vertrokken we in alle vroegte richting Masaka, waar we de ferry naar Sesse Islands zouden nemen. We hadden wederom onze privechauffeur Janet ingehuurd, zodat we niet moesten sleuren met onze valiezen op het openbaar vervoer. De weg naar Masaka was vreselijk en we zaten een paar keer bijna vast in de modder. Uiteindelijk kwamen we veilig en wel aan bij de ferry. Janet ging met ons mee op de ferry en bracht ons naar een dorpje dicht bij ons hotel. Daar namen we afscheid met een dikke knuffel!

Het hotel stuurde een man op een boda (brommertje) om ons op te halen, nochtans hadden we driemaal aan de telefoon gezegd dat we veel te veel koffers bijhadden voor een boda. Uiteindelijk zag de man op de brommer ook in dat dit niet mogelijk was en stuurde hij een busje om ons op te halen. Eens aangekomen in het hotel konden we heerlijk relaxen. Wat een paradijs hier, net of we op een onbewoond eiland terecht waren gekomen! We genoten van een lekker warme douche, heerlijk na drie maanden! Het was ook leuk om eens iets anders te eten! We besloten een beetje te genieten van de zon en nadat de baas van het hotel ons verzekerd had dat er geen bacteriën in het water zaten, waagden we ons ook in het water. Achteraf bleek helaas dat het helemaal niet zo zeker is dat het water veilig is om te zwemmen… In het victoria meer komt namelijk een bepaalde parasiet ‘bilharzia’ voor die zich door je huid penetreert en die zich nestelt in je darmen, maag en blaas. Denise was toch even lichtelijk in paniek door de mogeljkheid een levende parasiet in zich te hebben. We hopen maar dat we er niets aan over houden ;).

Verder vulden we onze dag met het schrijven van de blog en muziek luisteren. Daarnaast hebben we ook genoten van de laatste Afrikaanse zonnestraaltjes op onze huid! Kortom heerlijk niets doen! Helaas hadden we tijdens deze laatste dagen in Oeganda wel wat last van misselijkheid en krampen. Ons lichaam voelt misschien dat we naar huis gaan? Of was het de parasiet? ;) Vandaag gaat het gelukkig al beter. Om 8u ’s ochtends namen we al de ferry naar het vaste land. Jammer genoeg vertrekt er maar één ferry per dag, waardoor we we vandaag de hele dag (lees meer dan 10uur) doorbrengen in de luchthaven, beetje saai ;) Gelukkig hebben we elkaar en een restaurantje met eten! Morgenochtend na een vlucht van 11u komen we om 6u45, hopelijk veilig en wel, aan in Brussel. Het voelt best raar om na drie maanden ‘ons’ Oeganda te verlaten, een heel dubbel gevoel. Om weer even in het cliché te treden hebben we van deze ervaring zoveel geleerd. Niet alleen op stagegebied, maar ook op het gebied van onze persoonlijke ontwikkeling. Zo hebben we hier onder andere geleerd de kleine dingen in het leven opnieuw te waarderen en te zien hoe mooi deze eigenlijk zijn. Hoewel we het hier heel erg gaan missen, kijken we er enorm naar uit jullie allemaal terug te zien.

Tot snel!

p.s. Bij deze ook alvast heel erg bedankt voor het trouw volgen van onze blogs, dit waarderen we enorm!